dinsdag 5 juni 2012

Till the sweat drips down your balls
Balls & Glory | Wim Ballieu

In Balls & Glory zit je zelden alleen. Wim Ballieus pop-up store & lunchresto heeft ondertussen zoveel succes dat je er moet reserveren om in één van de drie shiften een plaatsje te bemachtigen aan de gastentafel. Op de avant première van de ballentent had ik al van Wims ballen mogen proeven, maar zo'n try-out is toch nog altijd iets anders dan het echte werk. Ik dus op een zonnige woensdagmiddag voor een portie handcrafted meatballs naar de Sint-Jacobsnieuwstraat.

Een licht gestresseerde Wim Ballieu verwelkomt me en moet me teleurstellen omdat ik niet gereserveerd heb. Mij lijkt het allemaal wat overdreven om de telefoon te pakken voor een gegarandeerde portie stoemp met een gehaktbal, maar hype is hype en het zijn natuurlijk geen gewone ballen. Een beetje geambeteerd door mijn zichtbare ontgoocheling foefelt Ballieu mij een foldertje in de handen waarop het telefoonnummer staat zodat ik de volgende keer wel kan aanschuiven aan de lange inox tafel. De tafel zit inderdaad afgeladen vol met baljurken en -broeken die met veel smaak van een rond bordje zitten te smikkelen. Er zijn twee keuzes: gehaktbal met appeltjes en een met serranoham en prei. Die worden telkens geserveerd met de stoemp van de dag en twee zelfbereide sausjes. Grote kommen met felrode aardbeien op tafel vormen vandaag het toetje.

Omdat er duidelijk geen optie is om een plaatsje te bemachtigen - er staan inmiddels al wat mensen te wachten voor de volgende shift - en omdat de akoestiek van het kookatelier waar Ballieu zijn intrek heeft genomen ook niet optimaal is, kies ik voor een warme meeneembal. Die met Serranoham. Ballieu schept een royale portie warme stoemp in een isomo beker en poeft er met de hand een mooie bal op. Nu zijn de ballen wel 'handcrafted' en heb ik niets tegen wat handwerk nu en dan, maar als de handlanger van dienst gedurende de serveerbeurt tweemaal zijn vingers aflikt - ja Wim, de ballen, stoemp en sauzen zijn lekker - is het maar een kwestie van tijd vooraleer een van de klanten hier een probleem van maakt en het ballenkraam links laat liggen. Oppassen dus, vooral als je zichtbaar voor iedereen in de vitrine van je eigen restaurant annex shop staat.

De portie wordt afgewerkt met de twee warme sauzen en dan kan het deksel erop. Acht euro armer, maar een grote beker decent food rijker sta ik op straat. Het Baudelopark om de hoek lijkt mij een ideale locatie om een bank voor één te zoeken en het betere ballenwerk aan te vatten. Meteen word ik geconfronteerd met het onhandige lange formaat van de beker dat het elegant verorberen van het gerecht er niet eenvoudiger op maakt. De afhaalbal wordt ook thuis het beste gewoon op een bord geserveerd. Wie toch een ballenpicknick wil organiseren vraagt het beste bij aankoop om de bal in enkele stukken te verdelen voor die de beker ingaat. Hapt wat makkelijker weg. Geloof me vrij.

Wat me meteen opvalt is dat de meeneemportie stoemp duidelijk groter is dan wat taartjesgewijs op de bordjes in het restaurant wordt geschikt. Ik weet niet of de lunch voorziet in een repasse van de stoemp, maar met deze portie in mijn beker zal dat me worst wezen. De stoemp is lekker smeuïg, goed afgekruid en warm. De gehaktbal heeft een krokante korst van paneer en is niet al te compact: hét bewijs van deskundig handwerk. De vulling smaakt goed af en voegt een extra smaak toe aan het gerecht dat al heel wat smaken telt. Een aardbei als afsluiter had gemogen.

Over de verhoudingen is heel duidelijk goed nagedacht en vooral: het klopt. Er is voldoende vulling voor de hele bal en de gehaktbal is groot genoeg voor de portie stoemp. Samen uit, samen thuis dus. Ook op het bord (of in dit geval in de beker) een goed concept. En ook nog: wie een bal achter de molaren steekt, die heeft gegeten. Zeker weten. Authentieke powerfood met een twist. En straks de ideale maagversterker om de Gentse Feesten mee door te komen, till the sweat drips down your balls, baby.

Datum bezoek: 16 mei 2012

Balls & Glory | Pop-up store & lunchresto t.e.m. 1 september 2012 | Sint-Jacobsnieuwstraat 103 | Gent | +32 (0)9 486.776 | Open op maandag, woensdag & vrijdag van 10-15u.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten