vrijdag 26 oktober 2012

Beperkte kaart
L'île d'Anvers - Peter Cardoen | Antwerpen

Op zaterdagavond heb ik gereserveerd in restaurant L'île d'Anvers op het Antwerpse eilandje. Het restaurant is sober aangekleed en zit gezellig vol. De vriendelijke jongedame die mij verwelkomt, leidt mij naar het enige vrije tafeltje dat voor twee personen is ingedekt. Het valt me op dat de tafeltjes wel erg dicht bij elkaar staan en al heel snel krijg ik last van de helse akoestiek. Mijn hoogsensitieve ik kan alle gesprekken in het hele restaurant volgen. Als de dienster mij de menukaart brengt en vraagt of ik voor het Groupon-menu heb gereserveerd, zie ik mijn kans schoon. Blijkbaar heeft ze mij aan een verkeerd tafeltje geparkeerd, en hoewel ze mij verzekert dat dat geen probleem is, sta ik gewillig mijn tafeltje af en verhuis ik naar de bovenverdieping waar het pakken rustiger is. In de loop van de avond zal er naast mij nog één koppeltje op deze bovenverdieping plaats nemen, zonder dat ik getuige moet zijn van hun intieme gesprekken. Beneden blijft het de hele avond volle bak.

De beperkte kaart verraadt de Franse roots van chef Peter Cardoen die zijn tienerjaren in Zuid-Frankrijk sleet en afstudeerde aan de hotelschool van Souillac. Voor mergpijpjes (12€) ben ik altijd wel te vinden maar mijn gastvrouw moet me helaas teleurstellen: die zijn op. Evenals de mosselen die als escabeche (14€) en als mosselen natuur (19€) op de kaart staan. Dat laatste is een beetje vreemd middenin het mosselseizoen. Een succesvolle verkoop tijdens de lunch kan ook de reden niet zijn, want het restaurant is op zaterdag enkel 's avonds open. Ik troost me alvast met een Gin Boudier Saffron als aperitief terwijl ik de kaart opnieuw bekijk. In het glas komt een genereuse portie oranjekleurige gin die van uitzicht nog het meeste doet denken aan lichtbruine rum. Ik nip van het glas en ik proef saffraan en venkel met een zoete florale ondertoon. Met de Fever Tree Tonic erbij krijg ik een geslaagde gin tonic.

Mijn oog valt op de rundscarpaccio van wit blauw rund met een truffeldressing (13€) als voorgerecht en de pluma de lomo de Batalé (Spaans Duroc varken), 14 uur gegaard met 'fleur de thym' en primeurgroenten (25€) als hoofdgerecht. De pluma de lomo is Cardoens signatuurgerecht en die wil ik al een hele tijd eens proeven. Omdat beide gerechten ook in het marktmenu (40€) zitten, bestel ik dat. Krijg ik er nog een soepje en een dessert bij. De lieve serveerster komt mijn bestelling opnemen en vertelt bijna gegeneerd dat de gaspacho uit het menu vervangen is door een consommé met puree van rode bonen en dat de gemarineerde aardbeien vanavond een chocolademoelleux is geworden. Omdat een marktmenu nu eenmaal onderhevig is aan de markt, vind ik dat niet erg, maar het stelt wel het nut van een gedrukte kaart in dit restaurant in vraag. Met een bord dat aan tafel wordt gepresenteerd en de actuele keuzes vermeldt had ik niet eens hoeven te weten wat er allemaal niet meer op voorraad was. By the way, de Fever Tree Tonic was ook mijn tweede keuze omdat de tonic die ik eerst had gekozen... er niet meer was.

Het meisje dat mij bedient is nu wel zeer vastberaden om mij te soigneren, en samen met een sneetje paté van wilde eend met vijgenconfituur, krijg ik mijn tweede gin tonic, en nu mét schijfje citroen. Niet zonder enig leedvermaak vraag ik nog even of ze wel zeker is dat de pluma de lomo er wél is. Affirmatief.

Een mooi bord rundscarpaccio wordt ingezet, en hoewel het wit blauw rund doorgaans niet de beste smaakgarantie biedt, vormt deze carpaccio een mooie combinatie met de truffelpasta en de groene aspergeslierten. De chef heeft de truffel mooi gedoseerd zodat de zoete rundssmaak perfect tot zijn recht komt. Ik bestel hierbij een Seefbier dat in het typische vintage glas wordt geserveerd. Daarna krijg ik een diep bord heldere consommé met een pasta van rode bonen op de bodem. Een verrassende combinatie van smaak en textuur maar voor mij iets te weinig afgekruid. Ter verdediging van de chef kan ik wel inroepen dat ik een peperman ben. De pluma de lomo die daarna wordt geserveerd lost al mijn verwachtingen in. Botermals en super geconcentreerd van smaak wordt het varkensvlees vergezeld door gebakken aardappeltjes, een lekkere jus met een delicate tijmsmaak en knapperige romanesco. Dit is mijn keuken. De compositie in het bord legt alle nadruk, en terecht, op de stukjes varkensvlees, maar omdat Cardoen mede-oprichter is van Fruxino, 'de groenste verswinkel van 't stad', vind ik de hoeveelheid groentjes op het bord wat teleurstellend. Of misschien waren ze net op? Als nagerecht krijg ik een perfecte chocolademoelleux met een warme coulis van rode vruchten en een bolletje vanilleroomijs. Mooi, en in tegenstelling tot wat het dessert laat vermoeden, geen zware afsluiter.

Hoewel ik uitstekend heb gegeten en de bediening zeer charmant was, stap ik toch met een wrange nasmaak het restaurant uit. Ik kan natuurlijk een slecht moment gekozen hebben voor mijn bezoek, maar er waren teveel producten niet meer op voorraad om het nog een jammerlijk toeval te noemen. Op die manier wordt de beperkte kaart wel erg beperkt. Ik neem me voor om dit restaurant binnen afzienbare tijd nog eens te bezoeken en hopelijk mag ik mijn mening dan herzien. En dan vraag ik meteen een tafeltje boven.

Datum bezoek: 20 oktober 2012

L'île d'Anvers - Peter Cardoen | Verbindingsdok Oostkaai 3 | 2000 Antwerpen | België | +32 (0)3 226.99.09 | van maandag tot vrijdag van 12u. tot 14u. en van 18u. tot 22u. Op zaterdag enkel van 18u tot 22u. Zondag gesloten | http://www.liledanvers.be

1 opmerking:

  1. Food junkies traveling in Belgium can find the contentment of their tongue at restaurants Antwerpen for the delicious and traditional Belgium food. The restaurants serve with the high quality foods which definitely satisfy the taste buds of food lovers.

    Restaurant Antwerpen

    BeantwoordenVerwijderen